RSS

Diari 001

04 Feb

HUh.. bosannya hari ni..ingatkan kalau pergi tlg buat kerja2 dkt skolah dapat hilang bosan,tapi bertambah bosan ade la…cakap tentang result SPM,eeeiiii…gerunnya..lainla kalau yang dh memang dh top tu kan (macam raja ahmad kamil…hehe),mesti la xbrapa risau sgt walaupun pada hakikatnya risau jugak.rutin harian aku sama je..pagi pergi sekolah sampai pukul 1, balik tido sampai pkul 4,pastu petang tlg mak sidai kain atau basuh pinggan..hmm…boring kan?..tp takpe.selagi mana kita ikhlas dalam membuat sesuatu kerja,Insya ALLAH kita tidak akan merasa bosan.hari ni bila aku termenung sorang2,barula terfikir yang kebanyakan sifat mazmumah(sifat keji) bersandarkan kepada sifat sabar seseorang.Contohnya sifat marah,apabila seseorang hilang sifat sabarnya maka terlepas kemarahannya.Td dkt Malaysia Hari Ini adala tgk orang yang cepat marah ni slalunya lekas mandul??? …betul ke..sebab tu bila tgk selalunya orang yang panas baran jarang ada anak….sifat2 mazmumah yang lain seperti ego,sombong.Dalam hadis ada menyatakan apabila kita berada dalam keadaan marah,maka bacalah taawwuz (a’uzubillahi minassyaitonirrajim)..maka Insya Allah kita akan pulih seperti sediakala..banyakkan senyuman dalam aktiviti harian.Senyuman selain dapat menangani sifat marah,ianya juga merupakan satu sedekah yang paling senang untuk dilakukan tetapi paling susah untuk manusia zaman sekarang mempraktikkannya.Senyuman juga dapat memperbaiki hubungan silaturrahim sesama jiran,ahli keluarga dan rakan2.Sama2lah kita renungkan.

 
3 Comments

Posted by on February 4, 2010 in Diari

 

3 responses to “Diari 001

  1. Ahmad Kamil

    February 5, 2010 at 6:45 am

    mboi..sampai sebut nama aku nampak……..

     
  2. Nor Lina

    February 13, 2010 at 2:10 pm

    faiz::nice blog….hehe… congratulations…!!…=)
    raja::biasa la, dia msti nk sbut nm kwn baik dia, 2 sbb dia ltak nm hg…keke..

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: