RSS

Diari 005

02 Mar

Aku sebagai insan biasa..hmm..tak akan dapat lari daripada melakukan kesilapan..setiap hari aku cuba memuhasabah diri sendiri..bukannya apa,susah kalau kita nak puaskan hati orang lain..dan susah jugak kalau kita asyik kira mulut orang nak cakap apa..hmm…kadang2 kita yang bagi nasihat dekat orang pun tak sedar yang kita sedang melakukan benda yang kita sendiri cegah orang lain daripada buat benda tu…

aku tak tau la korang faham ke tak benda apa yang aku tulis…kalau tak faham..pi la tanya pakar motivasi…huhu..hihi…haha…ada satu benda yang aku tertanya-tanya..boleh ke kita menyumpah-nyumpah orang?…hmm,kalau masa kita tengah marah,memg semua orang kita sumpah…jadi batu la (macam cerita tanggang la plak),jadi tv la..ha!tapi kalau sumpah jadi barang berguna takpe la jugak,…”aku sumpah kau jadi broadband speed 8.0 mbps!..huh, baru syok!!

tok wan aku citer,ada la sorang hamba Allah ni,dia memang suka menyumpah orang…sikit2 sumpah..bila ada benda yang dia tak puas hati,mesti dia cakap ” aku sumpah engkau mati kena sambar kilat!”…aduhai,sampai macam tu sekali..memang dia ni orang kenal sangat perangai dia yang suka menyumpah tu…sikit2 sumpah..dia ingat kat mahkamah ke nak sumpah2!…tapi satu hari dia ni tengah jalan2 sorang2 dia..nak dijadikan cerita,tetiba ja datang kita sambar dia,then dia terus mati!!!!!…ha,jangan takut bagi sesiapa yang suka menyumpah orang tu!..tu la,lain kali jangan la suka dok menumpah orang lain…jangan disebabkan orang tu tak dapat nak memenuhi kehendak hati kita,terus kita maki2 dan sumpah dekat dia…kesian kat orang tu…kalau jadi macam pak cik yang aku citer tu..ha camna?…

ada juga sumpah yang dibenarkan dalam Islam..ianya bertujuan untuk memberikan kedamaian kepada umat Islam…cnthnya Mubahalah dan sebagainya..orang yang berani bersumpah walaupun dia salah,sebenarnya dia sedang menanggung risiko yang sangat besar..jadi,kesimpulannya fikirlah 100000 kali sebelum melakukan sesuatu..

 
4 Comments

Posted by on March 2, 2010 in Diari

 

4 responses to “Diari 005

  1. Mohamad Afiza bin Hamzah

    March 3, 2010 at 1:14 am

    Gambar di atas sesuai kalau letak gambar sesumpah. Hahaha. Aku sumpah gambar di atas jadi sesumpah.

     
  2. Ahmad Kamil

    March 3, 2010 at 7:28 am

    ya..berfikir sebelum bertindak. sebab setiap perbuatan pasti ada balasannya. hehe..

     

Leave a Reply

 
